Zoals aangekondigd trekken wij op 14 oktober 2018 niet naar de verkiezingen met een programma dat enkelen onder ons in een ivoren toren geschreven hebben. We trekken bewust de kaart van de inspraak. Om dit kracht bij te zetten, gaan we vanaf begin februari tot eind maar deur aan deur om te horen wat er leeft bij jullie, de inwoners van Aartselaar. Op basis van jullie input zullen we de prioriteiten bepalen voor ons programma.

Op zaterdag 10 februari was het dan zo ver: nadat wij de week ervoor alle bussen in de wijk Lindenbos ons bezoek hadden aangekondigd, hielden wij onze eerste belactie.

Onder een fris maar aangenaam winterzonnetje trokken we van deur tot deur. De contacten die we met verschillende bewoners uit deze wijk mochten hebben waren al even aangenaam als het weer en we mochten heel wat respons op onze vragen ontvangen. Bedankt daarvoor!

Vanzelfsprekend ontmoetten we ook mensen met een andere politieke of anti-politieke mening maar we zijn zeer blij met de positieve houding waarmee we ontvangen werden.

Wat de resultaten betreft, kan in het algemeen gesteld worden dat de overgrote meerderheid het aangenaam wonen vindt in onze gemeente. Uiteraard waren er ook heel wat suggesties om onze gemeente nog aangenamer te maken.

Zo hoorden we verschillende keren dat er te weinig opvolging van de 30 km-zone is. We zullen hier de eerstkomende gemeenteraad meteen constructieve voorstellen voor doen.

Ook gaf u aan dat er te weinig aanduiding (zeker in de wijk) is dat er een maximum beperking is van de snelheid. Verder zijn er onvoldoende maatregelen voor de fietsers. Zeker met het uitrijden van de wijk naar de Pierstraat, waar er geen zichtbaar fietspad is, zou dit duidelijk moeten aangebracht worden bv. door een met kleur afgebakende zone.

Uiteraard bleek ook de A12 een groot pijnpunt te zijn. Er waren klachten over zowel de verkeerslichten (onvoldoende afgesteld) aan het kruispunt met A12 en Pierstraat als over de onvoldoende bescherming voor de fietsers en het feit dat er geen controle op de maximum snelheid is (of zou zijn) op de busstrook. Tenslotte was er ook bezorgdheid over de huidige regeling in de Kapellestraat inzake de voorrangsregel (ene straat wel, andere niet, wat leidt tot verwarring).

Wegenwerken zorgen al snel voor problemen, en dat bleek ook uit de bevraging. Zo is er onvoldoende opvolging van de weg in de Populierenlaan. Door de oneffenheden blijft er water staan en is er geluidshinder door het verkeer. De kwaliteit van de wegenwerken in de Pierstraat wordt als onvoldoende aanzien en over de verkeerslichten aan het kruispunt met de A12 en aan de andere zijde aan de Reetse steenweg was er ook veel ongenoegen.

Verder hadden heel wat inwoners uit de Populierenlaan last van de metalen roosters aan Decathlon. We beloofden dit met buurgemeente Schelle en met Decathlon zelf op te zullen nemen.

Dit zijn enkele van de genoteerde opmerkingen; ook de andere, minder frequent gehoorde zaken nemen we ter harte.  Al deze punten zullen dienen om ons programma vorm te geven en zullen dus niet leiden tot kritiek op de huidige meerderheid. Onder het motto ‘iedereen wil een goede gemeente’, willen wij ook in de laatste maanden van deze legislatuur constructieve oppositie voeren en met nuttige voorstellen onze gemeente (mee) aangenamer maken.

Dank aan de inwoners van wijk Lindenbos.

Volgende zaterdag hopen we op een even warme ontvangst in wijk De Koekoek.

CD&V-NAP